Follow this Blog

Friday, 8 July 2016

ලලිත් කොතලාවල, SAITM සහ Sunway අධිරාජ්‍යය




මුස්ලිම් බහුතරයක් සිටින, භූමි පුත්‍ර නමින් මුස්ලිම්වරුන්ට පමණක් බොහෝ රාජ්‍ය පහසුකම් ලබා දෙන, මැලේසියාවේ, චීන සම්භවයක් ඇති ජෙෆ්රි චේ 1974 දී ඉදිකිරීම් අංශයේ ව්‍යාපාරයක් ඇරඹුවේය. රජය පමණක් නොව රටේ ජනතාවද ජෙෆ්රි චේ පසු පස සිටියේ ජාතික සම්භවය කෙසේ වෙතත් ව්‍යාපාරිකයෙකුගේ බිහිවීම රටට වැඩදායක බැවිනි. විශේෂයෙන්ම කුඩා සමාගමකින් පටන් ගෙන තම ජීවිත කාලය තුල මහා පරිමාණ ව්‍යාපාරික අධිරාජ්‍යයක් දක්වා ගමන් කල හැකි ව්‍යාපාරිකයන් බිහිවන්නේ කණ කැස්බෑවා  විය සිදුරෙන් අහස දකින සේ කලාතුරකිනි. එවන් ව්‍යවසායකයෙකුගේ අනුප්‍රාප්තිය වටහා ගැනීමේ ඉවක් මේ රටේ වැසියාට ඇත.

කුඩාවට පටන් ගත් Sunway ව්‍යාපාරය අද විශාල අධිරාජ්‍යයකි. විශ්වවිද්‍යාල (පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාල දෙකක්ද ඇතුළුව), සුපිරි වෙළඳ සංකීර්ණ, රෝහල්, අහස උසට නැගුන සුඛෝපභෝගී නිවාස සංකීර්ණ, දැවැන්ත විනෝදාගර (theme පාර්ක්), උද්‍යාන, ජාල තටාක, ආදී සියළුම නවීන අංගෝපාංගයන්ගෙන් සපිරි Sunway ව්‍යාපාර ජාලය අති නවීන අහස් මහාමාර්ග වලින් යා වුනු වෙනමම ලෝකයකි. එහි මුල්‍ය වටිනාකම ඩොලර් බිළියන 10ය ඉක්මවයි. ව්‍යාපාර ජලයෙන් 14,000  ඍජු රැකියා ප්‍රමාණයක් උත්පාදනය කර ඇති අතර මිලියනයකට පමණ වක්‍ර ආදායම් මාර්ග උපයා දී ඇත. මැලේසියානු රජය ලබා දිය හැකි සෑම පහසුකමක්ම මෙන්ම සිවිල් පුරවැසියෙකුට ප්‍රධානය කල හැකි ඉහලම නම්බු නාම වලින්ද ජෙෆ්රි චේව දිරිමත් කරන ලදී. මේ අධි ධනවත් මිනිසා මැලේසියානුවන් අතර ඉහලම ගෞරවයට පාත්‍ර වන අතර සැමදෙනාම ඔහුට බෙහෙවින් ආදරය කරයි. 



අනූව දශකයේදී ඕස්ට්‍රේලියාවේ මොනෑෂ් සරසවියේ ආසියානු ශාකාව ලංකාවේ ඇරඹීමට යෝජනාවක් පැමිණියේය. එවකට තිබූ චන්ද්‍රිකා රජයේ බොහෝ දෙනෙක් මෙම ව්‍යාපෘතියේ ඇති වැදගත්කම අවබෝධ කරගත්තද ඒ වකවානුවේ එම රජය ජ. වි. පෙ. සමග ඇති කරගෙන තිබු සංහිදියාව නිසා එම යෝජනාව ක්‍රියාත්මක කිරීමට තරම් කිසිවෙක් නිර්භීත නොවීය. ලංකාවට එපා දේ කවදත් තමන්ගේ කර ගන්නා ඉතිහාසයක් ඇති මැලේසියාව මෙතැනදීද යුහුසුළු විය. ජෙෆ්රි චේගේ ආරාධනයෙන් මොනෑෂ් සරසවියේ ආසියානු මණ්ඩපය Sunway නගරයේ බිහිවිය. අද එය මැලේසියාවට ඩොලර් මිලියන ගණනාවක් ගෙන එන ව්‍යාපෘතියකි. ලංකාවේ සිසුන් බොහෝ ගණනක් මෙන්ම ශ්‍රී ලාංකික සරසවි වල සේවය කල ආචාර්යවරුන්ද අද වන විට මෙම සරසවියට අනුයුක්ත වී ඇත. 



ජේ ආර් ජයවර්ධන රජය දාස මුදලාලිගේ කොඳු නාරටිය කඩා දමන විට මේ රටේ ජනතාව  හුරේ දමන්න විය. මහින්ද රාජපක්ෂ රජය ලලිත් කොතලාවලගේ සෙලින්කෝ අධිරාජ්‍ය බිඳ දමන විට මේ රටේ සිටින බොහෝ ඇත්තෝ "ඕකට හොඳ වැඩේ" යැයි ක්‍රෝධය මුසු සතුටකින් කීහ. ඊයේ පෙරේදා Avant Garde ආයතනයට කෙනෙහිලි කම් කරන විටද වතපොතේ බොහෝ දෙනෙක් ප්‍රීතියෙන් පිනා යනු මම දුටිමි. 

මා කුඩා කල අපේ අම්මා මා කැටිව බම්බලපිටියේ වජිරාරාමයට මසකට වරක්වත් යන පුරුද්දක් විය. ඒ නාරද හාමුදුරුවන්ගෙනුත් මඩිහේ පඥාසිහ නාහිමිගෙනුත් බණ ඇසීමටයි. මඩිහේ පඥාසීහ හාමුදුරුවෝ නිතරම කියූ එහෙත් මට ඊළඟ වසර පහළොව පමණ වනතෙක් නොතේරුණු කියමනකි.

"පිංවතුනි හැමවිටම හිතන්න දුප්පතුන් නැතිවේවා කියා. අද බොහෝ දෙනෙක් උදේ හවස පතන්නේ පොහොසතුන් නැතිවේවා කියායි. සමහර පිංවතුන් දවල් පෙළපාලියේ යනවා පොහොසතුන් බංගවෙලාම පල කියල මොර දිදී. රෑට පන්සලට ඇවිත් සාධුකාර දිදී අහගෙන ඉන්නවා අනේපිඬු සිටාණන් ජේතවනාරමේ මිලට අරන් සසුනට පූජාකරපු හැටි". 



රෝහණ විජේවීර මෙරට එකම වැසියෙකුටත් රැකියාවක් ලබා දුන් බවක් අප දන්නේ නැත. අනෙක් අතට ඔහුගේ අනුගාමිකයෝ නොයෙකුත් වකවානුවල එවකට පැවති දහසකුත් රැකියා අවස්ථාවන් විනාශ කර දමන ලදී. එහෙත් බොහෝ දෙනෙකුට විජේවීර තම සදාදරණීය නායකයාය. මෙරට ජනතාවට රැකියා 11,000 පමණ උත්පාදනය කල ලලිත් කොතලාවල පොදු මිනිසාගේ පරම සතුරාය. 

වෘත්තීය සමිති නායකයන් වෘතීය අයිතීන් වෙනුවෙන් සටන් කරන්නේ වෘතිකයාට රැකියාවක් තිබෙන බැවිනි. ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ව්‍යුහයක් තුල බොහෝ වෘතිකයන්ට රැකියාව ලබා දෙන්නේ පෞද්ගලික අංශයයි. මින් පරිබාහිරව සමාජවාදී දේශපාලන රාමුවක් තුල රජයේ පාලනයට යටත් රැකියා ක්‍රමවේදයකට ගිය සියලුම රටවල් පාහේ අසාර්ථක විය. මේ පිළුණු වූ කතා වස්තුව නැවත වැමෑරිමෙන් දැන් පලක් නැත. 

රැකියාවේ මට්ටම ඉහලට ගෙන ඒම සඳහා අරඟල කල යුත්තේ රැකියා සපයන්නාට එදිරිව වෛර බැඳ ඔහු විනාශ කිරීමට අවි මෑනීමෙන් නොවන බව අප පැහැදිලිව තේරුම් ගත යුතුය. වෛද්‍යවරයාගේ සිට කසළ ශෝධකයා දක්වා සියළුම වෘත්තීය ක්‍රියාකාරකම් රෝබෝවක මාර්ගයෙන් සිදුවන යුගය යතාර්ථයක් බවට පත්වෙමින් තිබෙන බවත් අප අමතක නොකළ යුතුය. 

ව්‍යාපාරිකයාද මනුෂ්‍යයෙකු බව යථාර්ථයයි. ලැබෙන ආදායම තව තවත් වැඩි කරගැනීමට යත්ත දැරීම මනුෂ්‍යාගේ ස්වභාවයයි. එය එක පැත්තකින් රැකියා උත්පාදනය වැඩි කිරිමෙහි ලා දායක වන අතර අනෙක් පසින් නිසි අනිසි හැම ආකාරයකින්ම තම අරමුණ කරා යාමට ව්‍යාපාරිකයා පොළඹවයි. මෙය අනේපිඩු සිටාණන්ගේ සිට ජෙෆ්රි චේ දක්වා සියලුම ව්‍යාපාරිකයන්ට වලංගුය. රජයේ මෙන්ම සමාජයේද සෙවුම් ඇස සහ මැදිහත්වීම අවශ්‍යවන්නේ ව්‍යාපාරය නොමරා මෙහිදී ඇතිවන අනිසි කටයුතු අවමයක් කරගැනීමටයි. එය නිසි අයුරින් කරන රජය සහ සමාජය දියුණු වෙයි. මේ සරළ ක්‍රියාවලිය තේරුම් ගත නොහැකිවීම ලාංකිකයාගේ අවාසනාවයි.

මතක තබා ගන්න අපගේ ප්‍රාථමික, ද්විතීය, තෘතීය මෙන්ම චාතුර්ව අධ්‍යාපනයද සිදුකරන්නේ 99.9% ක් රැකියා අපේක්ෂකයින් බිහි කිරීමයි. ඒ සියල්ලගේ අභිප්‍රාය සැපිරිය යුත්තේ 0.1% වන රැකියා උත්පාදකයාය. රැකියා ඉල්ලමින් බෝර්ඩ් කෑලි උස්සාගෙන මහපාරේ කෑ මොර දෙන දහසක් දෙනාද හැකිතාක් බැට දෙන්නේ මේ රැකියා උත්පාදකයාටමය. ඉතින් මේ රටට සිදුවන දේ මා අමුතුවෙන් කිව යුතු නැත. 



පසුගිය සතියේ මගේ කිට්ටු මිතුරෙක් මා සමග කල Skype කතා බහක් මෙහි සඳහන් කිරීමට සිතෙයි.

"චන්දිම, ඔයා කැමතිද SAITM එකෙන් පාස් වෙලා ඉන්න ඩොක්ටර් කෙනෙක් ලඟට ගිහින් බෙහෙත් ගන්න"

ඔහු මුදල් අය කර ලබාදෙන අධ්‍යාපනය පිලිබඳ මගේ ලිපි කියවා ඇත. ඔහු මා රැගෙන යන්න හදන තැන මට වැටහේ.

"ඇත්තටම නැහැ" මම කෙලින්ම පිළිතුරු දුනිමි.

"ඒක තමයි. අපි කට කැඩෙන කන් කියන්නේ ඔය ඉලව්ව වහල දාන්න කියලා. කෝ ඉතින් සමහර බක පණ්ඩිතයන්ට ඕක තේරෙන්නේ නැහැනේ" ඔහු ව්‍යංගයෙන් මට පහර දෙයි.

"මචං නහයේ කුරුලෑවක් අවහම නහය කපල විසි කරන එකද විසඳුම" මම බොහොම පහල ස්වරයකින් මිතුරාගෙන් ඇසුවෙමි.

SAITM ඇරඹෙන්නේ රාජපක්ෂ පාලන සමයේය. එහි ප්‍රථම වෛද්‍ය උපධි ලාභීන් බිහිවන්නේ සිරිසේන පාලන සමයේය. එවකට මෙම ආයතනය ස්ථාපිත කිරීමට පුරෝගාමී වූ ඇමති දෙපල මේ රජයේද ඇමති වරුන්ය. SAITM අසරණ වුයේ එම රජය සහ මෙම රජය මේ ව්‍යාපෘතිය දෙස අන්ධ ඇසින් බලා සිටි නිසාය. සියලු දෙනාට අවශ්‍ය වුයේ කෙසේ හෝ මුදල් අය කරන වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් බිහි කිරීම පමණකි. එහි තත්ත්ව පරික්ෂාව පිළිබඳව කිසිවෙක් උනන්දු නොවුහ. මා දකින ලෙස මෙයට පාදක වන්නේ මීට වසර 30 කට පමණ පෙර සිදුවූ බලවත් වරදකි.

1987-88 කාලයේදී ලංකාවට තම ප්‍රථම පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලය අහිමි විය. ඒ වෙනුවට ජාතික වියදම් ගොනුවට තවත් බරක් එකතුවිය. ඉතා ක්‍රමානුකුලව ආරම්භ කල උතුරු කොළඹ පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලය ප්‍රේමදාස රජයේ ජනප්‍රිය දේශපාලනය හරහා රජයට පවරා ගන්නා ලදී. මෙම වෛද්‍ය විද්‍යාල එදා ඇරඹුණේ ලාබ නොලබන පෞද්ගලික ආයතනයක් (not-for-profit private venture) ලෙස බව ධාරණය කරගන්න. මේ පිළිබඳව වෙනත් වෙබ් පුවත්පතක දීර්ඝ ලිපියක් පලවූ බැවින් මා ඒ පිළිබඳව වැඩි දුර නොලියමි.
(http://lankaenews.com/news/4205/si)



1992 දී දුරදර්ශි මැලේසියානු අධ්‍යාපන ඇමතිවරයා ලංකාවට වූ අහිමිවීම තම රටේ හිමිකම කරගනිමින් IMU පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලය බිහිකිරීමට මැලේසියානුවන් දිරිමත් කළේය. මුල සිටම දැඩි තත්ත්ව පාලනයක් යටතේ ඉදිරියට පැමිණි මෙම වෛද්‍ය විද්‍යාලය අද ලොව බොහෝ රටවල ඉතා ඉහල පිළිගැනීමකට ලක්වන වෛද්‍යවරු බිහි කරයි. ලාංකික සිසුන් දහස් ගණනක් මෙම වෛද්‍ය විද්‍යාලයෙන් උගෙනුම ලබා ලොව පුරා සේවය කරන බව ඔබ නොදන්නවා ඇත. ඒ වෙනුවෙන් ලංකාවෙන් ඉවතට ඇදී ගිය මුදලින් මේ රටේ තවත් වෛද්‍ය විද්‍යාල දෙකක්වත් මේ වන විට ගොඩ නගන්න තිබුණි. 

රාගම පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලය එලෙසින්ම ඉදිරියට ආවා නම් SAITM බිහිවන්නේ මීට වඩා ඉතා ඉහල ප්‍රමිතියකිනි. නමුත් අවාසනාවකට SAITM බිහිවන්නේ පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් පිළිබඳව ලංකාව තුල කිසිඳු මිණුම් සලකුණක් (bench-marking) නොමැතිවයි. ඒ පිළිබඳව මැලේසියාව වැනි රටකින් උපදෙස් ලබාගැනීමටද ආයෝජකයන් යොමු කරවීමක් රජය විසින් සිදුකර නොතිබුණි. වසර ගණනාවක සිට රටේ සියළුම විශ්ව විද්‍යාල (මුදල් අය කරන සහ නොකරන) විෂය මට්ටමින් ප්‍රමිති පාලනයකට ලක් කිරීම සහ තත්ව ඇගයීම සඳහා බලයලත් කමිටුවක අධීක්ෂණයට යටත් කිරීමේ අවශ්‍යතාවයක් පවතී. එය නොසිදුවීම තුල ආයෝජකයාගෙන් අපට ලාබ ලැබීමෙන් ඔබ්බට යමක් බලා පොරොත්තු වීම අසීරුය.  

මේ පිළිබඳව නැගී සිටීමට හෝ ජාතික මට්ටමෙන් සංවාදයක් ඇති කිරීමට අද SAITM වැසීමට පොලවේ හැපෙන කිසිවෙකු එදා සිටම උනන්දු වුයේ නැත. රජයේ රෝහලේ සේවය කරන පැය කිහිපයෙන් එපිට දවසේ වැඩි හරියක් නින්දක් කෑමක් පවා හරි හැටි නොගෙන පෞද්ගලික රෝහල්, ඩිස්පැන්සරි වල ජීවිතය ගත කරන වෛද්‍යවරු මෙම මුදල් ගෙවා ඉගෙන ගන්නා සිසු සිසුවියන්ට මුදල් අය කර හෝ සායන පුහුණුව ලබා දීම ප්‍රතික්ෂේප කළේය. මේ පිළිබඳව මා මැලේසියාවේ මිතුරු වෛද්‍යවරයෙකුට පැවසූ විට ඔහු කියා සිටියේ ලංකාව ගැන තමන් ඉතා සතුටට පත්වෙන බවයි. ඊට හේතුව මෑත අනාගතයේ කවදාකවත් ලංකාවෙන් මැලේසියාවට ආර්ථික තර්ජනයක් එල්ල නොවෙන බව ඔහුට ඉතා හොඳින් පැහැදිලි වීමයි.

වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් වැනි ව්‍යාපෘතියකට ආයෝජකයන් සෙවීම දුෂ්කර කාර්යයකි. එබැවින් පිහිටුවා ගත් මේ ආයතනය ජාතික සම්පතක් ලෙස දැකීම ජාතික අවශ්‍යතාවයකි. එහෙත් වෙනත් බොහෝ කාරණා සම්බන්ධයෙන් මෙන්ම මෙහිදීද ලාංකික ජන විඥානය මුහුකුරා ගොස් නැති බව මගේ හැඟීමයි. එය එසේ වනතෙක් අප නොදියුණු රටක් ලෙස සිටිය යුතුය. 



මීට වසර තුනකට පමණ පෙර මම අකුණු ආරක්‍ෂණ උපදේශක වරයා ලෙස කණ්ඩලම හෝටලයට ගොස් එහි දෙදිනක් ගත කලෙමි. මෙහිදී මා දුටුවේ පිරිසක් සමග විත් රස මුසු ආහාරයෙන් තෘප්ත වන විමල් වීරවංශ මැති තුමාය. මෙම හෝටලය ගොඩනැගීම අරඹන විට මෙතුමා ඇතුළු විශාල පිරිසක් පොලවේ පස් කමින් ඊට විරෝධය පෑවා මට මෙන්ම ඔබටද මතක ඇතැයි සිතමි. 

දඹුල්ල ප්‍රදේශයේ දුප්පත් ජනතාවගෙන් කී දෙනෙකුට කණ්ඩලම හෝටලයෙන් ආහාර වේලක් මිලදී ගත හැකිද? පිළිතුර බොහෝ විට බින්දුව වනු ඇත. එහෙත් කණ්ඩලම හෝටලය නිසා ආහාර වේල සරි කරගන්නා කී දහසක් දඹුල්ලේ ඇත්ද? අද විමල් වීරවංශ මැතිතුමාටත් මෙලෙසම හිතෙනවාදැයි මම නොදනිමි. 

SAITM එකෙන් මෙතෙක් පිටවූ සිසු සිසුවියන්ට තව වසරක කාලයක් දැඩි සායනික පුහුණුවක් ලබාදී ඉන් අමතරව රජයෙන් පත්කළ පිළිගත් වෛද්‍ය මඩුල්ලක් මගින් පවත්වන විභාගයකින් සමත් වූ පසු ඔවුනට රැකියාව කිරීමේ අවස්තාව ලබා දේ නම්, ඉදිරියට බඳවා ගන්න සිසුන්ට මා කලින් විස්තර කල ආකාරයට ප්‍රමිතිගත අධ්‍යාපනයක් ලබාදී ප්‍රමිතිගත විභාගයකින් පසු සමත් කරයි නම් මම කිසිඳු චකිතයකින් තොරව SAITM දොස්තර කෙනෙකුගෙන් ඕනෑම අබාධයකට ප්‍රතිකාර ගනිමි. මෙහිදී වෛද්‍යවරයා ඉගෙන ගත්තේ මුදල් ගෙවාද නැත්නම් නොමිළේද යන්න හෝ ඔහුගේ උසස් පෙළ ප්‍රතිපල මට අදාළ නොවේ.

එදා සමාජය ද්විතීක අධ්‍යාපන සුදුකම් කිරමින් සිටියා නම් ඇල්බට් අයින්ස්ටයින් ඇතුළු ලොව දිනු බොහෝ විද්‍යාඥයන් විද්‍යාවේ තිබිරිගෙයිම මිය යන්න තිබුණි. 




*****************************************************
මේ වන විට ලංකාවේ දරුවන් මැලේසියාවද ඇතුළු පිටරට වෛද්‍ය විද්‍යාල වලට යොමු කරන ආයතන බොහෝ ගණනක් බිහිවී ඇත. මේවායේ තිරයෙන් පිටුපස සිටින්නේද නොයෙකුත් තරාතිරම්වල වෛද්‍යවරු සහ දේශපාලන බලපුලුවන් කාරකම් ඇති සරසවි ඇඳුරන් ආදීන්ය. මෙය විශාල වශයෙන් ලාබ ලබන ව්‍යාපාරයකි. මෙම පහසුකම් සපයන්නාට වියදම් දරන්න වන්නේ web advertising සහ වෙනත් සූළු වියදම් සඳහා පමණි. ප්‍රසිද්ධිය සඳහා වන මූලික වියදම්ද විදේශීය සරසවියම බොහෝ විට දරයි. එහෙත් පහසුකම් සපයන්නාට ලැබෙන කොමිස් මුදල ඉතා ආකර්ශනීය වේ. මේ කිසිඳු ආයතනයක් ලංකාවේ පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් බිහිවීමට කැමති වේදැයි ඔබම කල්පනා කර බලන්න.

පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාල වසා දැමීමට යැයි කෑගසමින් මහා පාරේ ඇවිදින සියලු දෙනා උගුර කඩා ගෙන කෑගසන්නේ මේ මිලියනපතියන්ගේ අනාගතය වෙනුවෙන් බව ඔවුනුත් නොදැනීම ජාතියේම අවාසනාවකි. 


******************************************************
මෑතකදී කල පුවත්පත් සාකච්චාවකදී හෙළි වුයේ SAITM සිසුන්ට ERPM විභාගයට (කලින් ACT 16 ලෙස හැදින්වූ) පෙනී සිටීමට ඉඩ දෙන ලෙස එවකට රජය සහ පසුව පත් වූ රජය කල ඉල්ලීම මෙඩිකල් කවුන්සිලයේ සභාපති කාලෝ ෆොන්සේකා මහතා ප්‍රතික්ෂේප කල බවයි.

අපේ බොහෝ දොස්තර වියතුන් පය නොතැබූ විදේශ සරසවියක උපාධිය හදාරා එන සිසුවෙකුට කල හැකි විභාගයක්, ලංකාවේ සරසවියකින් පිටවන දරුවෙකුට කල නොහැකි ඇයිද යන්න උභතෝකෝටික ප්‍රශ්නයකි. මේ සඳහා කිසිවෙකුට පැහැදිළි තර්කයක් ඇත්ද?

*****************************************************

අපොස උසස් පෙළ ප්‍රතිඵල අඩු ළමයෙකු සල්ලි ඇති නිසා වෛද්‍ය උපාධිය ගනිද්දී ඊට ඉහල ප්‍රතිඵල ලැබූ සිසුන්ට එම අවස්ථාව නොලැබීම විශාල සමාජ අසාධාරණයක් ලෙස සමහරුන් දකියි. 

ධනවත් පවුල්වල ළමයි එංගලන්තයට, ඇමරිකාවට, ඔස්ට්‍රේලියාවට ගොස් උපාධිය රැගෙන එන විට, ඊට මදක් පල්ලෙහා පන්තියේ ළමයි මැලේසියාවට, තායිලන්තයට, යුක්රේනයට ගොස් උපාධිය අරන් එන විට මේ සමාජ අසාධාරණය සිදු වන්නේ නැද්ද? වෙනසකට ඇත්තේ මේ කෑගසන පිරිසට SAITM ළමයින් ඉගෙනගන්නවා බලාගෙන ඉන්න ඇති නොහැකියාවයි (එංගලන්තයේ ඉගෙන ගන්න දරුවාව අපට නොපෙනේ. පෙනුනත් ඒ අපේ පන්තියට කිට්ටු කරන්න බැරි අය කියා හිත හදා ගනියි).

සල්ලිකාර පවුල්වල දරුවන් හොඳ ටියුෂන් ගුරුවරුන් ගෙදරට ගෙන්වාගෙන ඉගෙනගනිද්දී මේ සමාජ අසාධාරණය නොපෙනේද?

නැති බැරි මිනිසුන් උදේ පාන්දර 4 සිට පෝලිමේ ඉඳ බෙහෙත් ටික ලියවාගෙන රෝහලේත් බෙහෙත් නැතිව, ෆාමසියෙන් ගන්නත් සල්ලි නැතිව සිටිද්දී, ධනවත් මිනිසුන් එම රජයේ වෛද්‍යවරයාටම සල්ලි ගෙවා චැනල් සර්විස් එකෙන් හවසට ප්‍රතිකාර ගනිද්දී ඔය සමාජ අසාධාරණය සිදු නොවේද? ඒ නිසා චැනල් සේවය අත හැරීමට රජයේ වෛද්‍යවරුන් සුදානම්ද?

ඒ සියල්ල පසෙකින් තබමු. කුරුණෑගල හෝ බදුල්ලේ ඉහල පාසලක ඉගෙන ගෙන ටියුෂන් වලින්ම C 2 යි S 2 යි ගොඩ දාගෙන රජයේ වෛද්‍ය විද්‍යාලයට තේරෙන දරුවා, වෛද්‍ය කවුසලයේ ලේඛම් වෙනකොට ඒ අවුරුද්දෙම කොළඹ දිස්ත්‍රික්කයේ හෝමාගම දුෂ්කර පාසලක ඉගෙන ගෙන B 4 ක් ගත්තු දරුවා හෙදියක වීම සමාජ සාධාරණයද?

ඔබ මේ සියල්ල මැදහත් සිතින් පිළිගනිද්දී SAITM එකෙන් ඉගෙන ගන්න දරුවාට කෙනෙහිලි කම් කිරීම කොතරම් සාධාරණද?

*****************************************************

සමහරුන් අසන්නේ ලක්ෂ 120 ක් ගෙවිය හැක්කේ කාටද කියාය? 

SAITM ආයතනයේ වෛද්‍ය උපාධිය සඳහා ගෙවන මුදල ම‍ම නොදනිමි. එහෙත් එම මුදල කීයද යන්න අදාළ වන්නේ එයට ඇතුළත්වන සිසුන්ට පමණකි. අනුන්ගේ මුදලින් ඉගෙන ගන්නා කෙනෙකුට තමන්ගේ මුදලින් ඉගෙන ගන්නා කෙනෙක් කියක් ගෙවනවාද යන්න අදාළ වන්නේ කෙසේදැයි මට නොතේරෙයි. 

කෙනෙක් දන්සැලකින් නොමිලේ කන අතර තව අයෙක් වේලකට රුපියල් 12,000 ක් වියදම් කර හිල්ටන් හෝටලයෙන් ආහාර ගනියි. දන්සලෙන් කෑම කන කෙනාට නොහැකි බැවින් හිල්ටන් හෝටලය වසා දැමිය යුතුද? රුපියල් 12,000 වියදම් කර ආහාර වේලක් ගත හැකි පිරිස නැති වූ දින හෝ එම ප්‍රමිතියෙන්ම අඩු ගන්නට ආහාර දෙන තැන් බිහිවෙන විට හෝටලය තම මිළ ගණන් පහත හෙලනු ඇත. නැතිනම් එය ඉබේම වැසී යනු ඇත. 

*****************************************************

ඉතා මෑතකදී රුපවාහිනි සාකච්චාවකට පැමිණි වියතෙක් අපුරු තර්කයක් ඉදිරිපත් කළේය. 

ඔහු මුලින් කියා සිටියේ අයිතිකරුවන් ලාබ ලබා ගන්නා සරසවි ලොව කොහෙවත් නැතැයි කියාය. ඉන්පසු ඔහු කිව්වේ එවැනි සරසවි සමහර රටවල ඇති බවයි. ඔහු ඒ රටවල ලැයිස්තුවක් කියවීය; ඉන්දියාව, බංග්ලාදේශය, පකිස්ථානය, අප්‍රිකානු රටවල් රාශියක්, මැලේසියාව ඒ අතර විය. මීට අමතරව සෝවියට් දේශයෙන් කැඩී ගිය රටවල් බොහෝමයකද මෙවැනි සරසවි ඇත.

ඉන් පසු ඔහු කියන්නේ ඇමරිකාව, යුරෝපය, ඔස්ට්‍රේලියාව වැනි රටවල එසේ නොමැති බවයි. ඒ නිසා ලංකාවේද ඒවා නොතිබිය යුතුය.

මෙම කියමන හාස්‍යජනකය. අපි අයත් වන්නේ ඉහත කුලක දෙකෙන් කුමකටදැයි සිතා බලන්න. ධනවත් රටවල ලාබ නොලබන සරසවි දීර්ඝ කාලයක සිට සාර්ථකව ක්‍රියාත්මක වන්නේ ඒ රටවල ඇති ධනවත් ආර්ථික ව්‍යුහය නිසාය. ලංකාව වැනි රටක එබඳු ව්‍යවසායකයන් සොයා ගැනීම අසීරුය. අමතක නොකරන්න මීට වසර තිහකට පෙර (අර අපේ කුලකයේ ඇති බොහෝ රටවලට පෙර) අපේ රටේ බිහිවූ එම ව්‍යවසායකත්වය අප විසින් තිඹිරි ගෙයිහිදීම මරා දමන ලදී. දැන් අපි ඒ වරද ගැන බොහොම උජාරුවෙන් කතා කරමු. 

පෞද්ගලිකව මා දකින්නේද අපි යා යුත්තේ අර ඉහළ කුලකය දක්වා බවයි. එහෙත් ඒ සඳහා කොතනකින් හෝ පටන් ගත යුතුය. පටන්ගත් ඉහල මාලය අපිම කඩා දමා දැන් සත්මහල් ප්‍රසාද ගැන දෙඩවීමෙන් පලක් නැත.    


*****************************************************

66 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Forget about SAITM. Think about the future of the country. This all done by political groups and patriotics cant do anything because they have to seek the help of this politicians. Is this the politics of the country?
      Do the privtae education get decisions from the courts? What about that so called Parliment.
      No body has the backbone.
      If the solution is at the courts ask all parties to go to courts. Not the Galle Road or Kandy Colombo road.Pl dont challenge the cours as underworld people. Even they respect the courts.
      Then judge will give the decision. Until that ask all students to buy a three wheel or what ever and serve the country

      Delete
  2. ඉතා අනර්ඝ ළිපියක්.... මිනිසුන්ගේ නෙත ගැටේවා...

    ලලිත් කොතලාවලගේ ආයතනයක සේවය කිරිමේ පාපයෙන් අදටත් නිරත වූ ක්ෂේශ්ත්‍රයේ රැකියාවක් නොමැතිව සිටිමි. අප සමඟ සිටි බොහෝ සඟයෝ හිත් අමාරුවෙන්ම මිය ගියහ. බොහෝ අයට ගෙවල් දොඅරවල් අහිමි විය. තවත් අයගේ විදේස් අධ්‍යාපනය ලබමින් සිටි දරුවන් අනාත විය. වත්මන් රජයෙන්ද කොතලාවලලාට සාධාරණය ඉටු නොවීය.

    ReplyDelete
  3. Well written article Chandima.Sri Lankan doctors want to keep their monopoly.

    ReplyDelete
  4. අනර්ඝයි.. පුද්ගලික විශ්වවිද්‍යාල බිහිවිය යුතු කාලය ද පසු වී යමින් ඇති කාලයක බලධාරීන් වඩා නුවණැතිව මැදිහත්විය යුතු කාරණාවක් මතු කිරීම වටිනවා. සයිටම් යනු ඉදිරියේ ඇතිවන ආයතන වල පරමාදර්ශයයි.එහි හැඩය තීරණය කිරීම ප්‍රවේශමෙන් සිදුකල යුතුයි.
    ජයවේවා..!!

    ReplyDelete
  5. මා මෑතකදී කියවූ ඉතාම අනර්ඝ සමබර ලිපියයි. කියැවීමෙන් පසු කමෙන්ට් නොකර යන්නට සිතුනේ නැත.

    ReplyDelete
  6. මේ රටේ සමහර දැවෙන ප්‍රශ්න විසදීමට මුදල් වල අචශ්‍යතාවයට වඩා වැදඩත්වන්නේ ඒ සඳහා ඇති ඕනෑ කම. බලන්න මිනිස්සු උසාවිවල අව්රුදුගනන් රස්තියාදුවෙන එක. මේක විසදන්න විදේභ ආයෝජකයෝ ඕනැද ?

    ReplyDelete
  7. සෑහෙන බැලන්ස් ලිපියක්. නිදහස් අධ්‍යාපනයට පක්ෂයි. එසේම සිට එකේ ප්‍රමිතියක් නැතැයි කියන එකත් ඇත්ත වෙන්න පුලුවන. නමුත් අපොස උසස් පෙළ සමත් වෙලා විශ්ව විද්‍යාලයට යන් ඉඩ නැත්නම් මුදල් ගෙවා හරි යන තැනක් තිබීමේ වරදක් මම දකින්නේ නැහැ.

    ReplyDelete
  8. excellent article ; two thumbs up

    ReplyDelete
  9. මෙය වටිනා ලිපියක් බැවින් මගේ face book පිටුවේ පළ කරමි.

    sudukukula.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. ඇත්තටම ඇඟට දැනෙන ඉතාම අගනා ලිපියක්

    ReplyDelete
  11. "නමුත් SAITM බිහිවන්නේ පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් පිළිබඳව ලංකාව තුල කිසිඳු මිණුම් සලකුණක් (bench-marking) නොමැතිවයි. "

    මා දන්නා තරමට ලංකාවේ පුද්ගලික වෛද්‍ය පීඨ පිහිටුවීම සඳහාත් guideline තිබෙනවා. නමුත් SAITM අධිපති හිටපු පා. මන්ත්‍රීතුමා ඒවා බැලූ බවක් පේන්න නෑ. එසේම මේ සඳහා මුල සිට වෛද්‍ය සභාවෙන් උපදෙස් ගත්ත බවක් පේන්නත් නෑ.

    හැබැයි මැති ඇමති වරුන්ගේ නෑයන් හා වෛද්‍යාවරු ආදීන්ගෙ නෑයන් නම් මෙයට සිසුන් ලෙස බඳවා ගත් බවනම් පේනවා.

    මේකෙ ප්‍රමිතිය ගැන කියද්දී නම් මට හොඳටම මතක වෛද්‍ය සභාවේ සභාපතිනියට බලපෑම් නිසා ඉල්ලා අස්වන්නට සිදු වීම හා වෛද්‍ය සභාවේ ලේඛකාධිකාරීට (තවම හඳුනා නොගත් ) මැරයන්ගෙන් අඩන්තේට්ටම් වලට ලක්ව ඉල්ලා අස් වන්නට සිදු වීම.

    මම හිතන්නේ ඉදිරියටත් SAITM සම්බන්ධයෙන් මේ ආකරයටම ප්‍රමිතිය රැකේවි.

    "SAITM එකෙන් මෙතෙක් පිටවූ සිසු සිසුවියන්ට තව වසරක කාලයක් දැඩි සායනික පුහුණුවක් ලබාදී ඉන් අමතරව රජයෙන් පත්කළ පිළිගත් වෛද්‍ය මඩුල්ලක් මගින් පවත්වන විභාගයකින් සමත් වූ පසු ඔවුනට රැකියාව කිරීමේ අවස්තාව ලබා දේ නම්, ......."

    මා දන්නා තරමට අවුරුදු 5 උපාධි හදාරන සිසුනුත් සායනික පුහුනුව ලබන අවුරුදු 3/4 ඇතුලත ලබන්නේ "දැඩි සායනික පුහුනුවක්" තමා. බොහෝ දිනවල රෑ 10 හෝ 12 වනතුරු වගේම අවසන් වසරේ නම් සමහර දිනවල එලිය වැටෙනතුරුත් සායනික පුහුනුව ලබනවා. බොහෝවිට දවස පටන් ගන්නේ උදේ 7 හෝ ඊටත් කලින් ඉන්න රෝගීන ගනන අනුව .

    ඉතින් මේ සම්පූර්න පුහුනුවම (ඒ ලබන පලපුරුද්ද හා දැනුම ) අවුරුද්දකින් ලබන්න සිසුන්ට අවුරුද්දක් පැය 24ම නොනිදා සිටියත් හැකිවේද කියන එක නම් මට සැකයි.

    ඒ වගේම මම වෛද්‍යවරයෙක් නොවන නිසා හා වෛද්‍ය අධ්‍යාපනය ලබා දීම ගැන විශේෂ දැනුමක් නැති නිසා, ප්‍රමිතිය කුමක්දැයි තීරනය කිරීම වෛද්‍ය සභාවට ලබා දෙන්න කැමැතියි. දැන් පවා SAITM ආයතනයට පිලිගැනීම කිසිදාක නොදෙන බව වෛද්‍ය සභාව කියා නෑ. කියා ඇත්තේ දැනට තිබෙන තත්වය මත නොහැකි බව.

    ප්‍රමිතියකට අනුව පුද්ගලික වි.වි. බිහිකිරීම ගැන කියනවානම් කිව යුත්තේ කිසිම for-profit private university ( e.g.: SAITM, IMU, etc. ) එකක් පිලිගත් ranking system වල නැති නැති බව.

    ඔබ උදාහරනයට ගත් IMU එකත් QS වැනි රෑන්කින් සිස්ටම් එකක බැලුවොත් නෑ. නමුත් ඔබේ අල්ලපු රටේ ජාතික වි.වි. (රජයට අයත් ඒවා ) නම් ඒ සිස්ටම් වල මුලින්ම තිබෙනවා (වෛද්‍ය පීඨද ඇතුලුව). ලෝකයේ කිසිම තැනක ඔබ ඔය කියන ආකරයේ ඉතා ඉහල පිලිගැනීමක් ඇති for-profit private university නැති නිසා ඒවා ලංකාවේ ඇති කලත් ඒ තත්වයම තමා.

    දැනට ලංකාවේ උසස් අධ්‍යාපනය දියුනු කරන්නේ නම් කල යුතු දේ ලෙස මම දකින දේ තිබෙනවා.

    ඒවානම්,
    1. පාඨමාලා වල ප්‍රමිතිය බැලීමට වෙනත් ආයතනයක් පිහිටුවීම.
    2. අලුතින් පාඨමාලා හෝ වි.වි. ඇති කිරීමට පෙර දැනට තිබෙන ඒවා ප්‍රමිතියට කිරීම.
    3. දිස්ත්‍රික් කොටා ක්‍රමය ඉවත් කිරීම.
    4. කලා, කලාමනාකරන, විද්‍යා වැනි සිසුන් දස දහස් ගනනින් බිහිකරන උපාධි වල අපේක්ෂක සංඛ්‍යාව පාලනය කිරීම. බාහිර උපාධි සිසුන්ද ඇතුලුව (තුන් අවුරුදු සාමාන්‍ය උපාදි ලබා පිටවන උපාධිධාරීන් ගනන රටට අවශ්‍ය පමනට වඩා වැඩිය).
    5. සෑම උපාධි පාඨමාලවකටම 10% සිසුන් ආරම්භයේදී මුදල් ගෙවීමේ ක්‍රමය මත බඳවා ගැනීම (කාලයත් සමඟ වැඩි කල හැක ).
    6. පර්යේශන සඳහා වැඩි උනන්දුවක් දැක්වීම. අනාගතයේ රට තුල කර්මාන්ත ඇති කල හැකි විෂයය තෝරා ගෙන ඒවා සංවර්ධනයට විශේෂ උනන්දුවක් දැක්වීම.
    7.තෝරා ගත් අංශ වල ආචාර්ය උපාධි මට්ටමේ පර්යේශන ගනන වැඩි කිරීම ( කලින් කිව් රැන්කින් සිස්ටම් සඳහා සුදුසුකම් ලැබීමට ආචාර්ය උපාදි පර්යේශන ගනන වැදගත් වේ ).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cannot write a long reply as I am travelling.

      A small request regarding the ranking of IMU etc: Can you kindly tell us the Medicine rank of the University of Colombo by any reputed international ranking system? Then everyone can benchmark these for-profit private Medical schools.

      Delete
    2. In a way i was expecting see this argument. But this is your "house" and should comply with your kind requests.

      First of all you know as well as I do that no SL uni is has a rank in anything reputed.

      But in my opinion, arguing that SL should have for-profits because our unis are bad, is not really a good argument. Which is like saying "Our unis are bad so we should have for-profits because it can't get any worse".

      Also this takes away the argument which I'm trying to make.
      So I would be grateful if you could put your kind attention the points I have made about SAITM (including political pressure and thuggery aimed at SLMC. Am I dare to assume that you are agreeing with that?) and fraudulent nature that have existed at SAITM from its inception.

      Also I know SL unis are not good. That is why I have listed a list of suggestions at my previous comment. You may notice that I'm suggesting for lot of quality assurance.

      However, I like to finish my comment with this observation.
      To my knowledge no for-profit university in the world (including UoP which has more than 250,000 students) has a rank in any kind of a reputed ranking system.

      Delete
    3. @aka: First of all note that the following is your imagination but not my intended argument

      "But in my opinion, arguing that SL should have for-profits because our unis are bad, is not really a good argument. Which is like saying "Our unis are bad so we should have for-profits because it can't get any worse".

      At the first place I don't want to promote fee-paid education in the place of fee-free education. It is so much the better if we can provide free of charge education to all until PhD if possible. But in the present scenario with limited income, any sane person could understand that it is not possible. However it is an asset to a country to have educated people rather than uneducated masses. Thus as a nation we should welcome education whether it comes through money or whatever the means. Apart from that, education is also a good business that could attract money to the country and also generate employment. I support fee-charged education in addition to fee-free education in that basis. Whether the venture is for-profit, profit sharing or comes with various names but finally a board of people get a good chunk as an honorarium or allowance etc. is not my concern.

      Regarding the ranking issue. When the state universities that runs for the last many many decades have no rank at all, it is ridiculous even to talk about ranking of a fee-charged university just started or about to be started. But the point I was going to put forward is not that. One who checks the ranking criteria (eg. QS) could easily understand why our medical schools are not ranked. The ranking system is very much biased towards postgraduate research and peer evaluation. In my opinion our universities (including medical college) conduct excellent undergraduate program but our postgraduate education is pretty low in quality. Additionally whereas in other countries there is a competition to attract more high-brain students, our universities have no such competition at all. Thus, no one is bothered to market their university. Every year when the QS survey starts I get hundreds of emails from my colleagues all over the world asking to vote for their uni. Still I haven’t got a single email from anyone in a Sri Lankan university. Most universities that cater only for undergraduate education are very unlikely to get a good ranking whether they are fee-free or fee-paid. After almost 150 years in operation, University of Colombo Medical faculty has no ranking. This does not mean our undergraduate education is bad…!!! The same argument can be adopted by all other universities that cater only for undergraduates.
      For your other points I have answered elsewhere under someone’s comment.

      Delete
    4. If it was not your intended argument, then what exactly was your intention when you asked about the rankings of state universities? (both of us knew the answer)

      I think you are mistaking me for some "protector of free education". I have seen how free education works, its failure and limitations. So I will say that I'm not for free education. Lot of problems that SL higher education system is can be fixed if we charge even a partial fee.

      " ridiculous even to talk about ranking of a fee-charged university just started or about to be started."

      Which is not my point. My point is that no for-profit university anywhere in the world (even the ones which are in USA, that has more than 250,000 undergrad and post-grad students) has a ranking in a reputed system. I'm not talking about the ones we have in SL.

      And seems to be both you and I agree on the staute of your state universities at least to some degree.

      Delete
    5. ++++++++++++++++++++++++++

      Delete
  12. Our country is a democratic country with free market economy. Therefore, I don't see any reason why people object to a private medical college. If there are private hospitals and other schools where they offer degrees why not a medical school? If the government can't provide enough schools for the thousands of students who pass A/L, they should promote the private schools to serve the children with qualifications and to save foreign exchange. When a child is determined to become a doctor the parents will some how find money and send the child to Bangladesh, Nepal or India to get a medical degree. Considering all what I mentioned and many more other reasons, m personal feeling is to promote private medical colleges in SL. We should become the education center in South Asia because we have so many qualified people who are under employed. I remember during 69s and 70s we had many foreign students in our schools and universities too. Only thing that the government should do is to set the syllabus and the curriculum with standards and monitor the programs both in the private and the government sector med schools. We can break the monopoly and stop all these unwanted strikes. They keeping the patients hostage to win their demands too.

    ReplyDelete
    Replies
    1. One reason is because for-profit private medical schools have failed here. They don't enjoy a wide success anywhere (exception might be Malaysia). USA currently has only one for-profit medical school.

      The problem with SAITM is that they couldn't provide the necessary clinical training for their students from the inception (having a good hospital is a basic requirement).

      If SAITM is expecting the government provide government hospitals, then there would not be any point of having a private school because then the government will be doing the "heavy lifting".

      This is like starting a driving school and expecting the government to provide the actual driving training.

      If this kind of fiasco happened in US or UK, the school would have been closed down (this has happened there) and the owner would have to pay compensation for the students. Owner probably will see lot of litigation for breaching a contract.

      And doctors strikes can happen anywhere as seen by the recent junior doctors strike in UK.

      Delete
  13. Saitm daruwekuge demapiyeki meya dutu witu nethata kadulak neguni.meya itha kaleena liyawillaki.obala weni wenas conayakin prashnayak desa balana ayage aduwak thibe

    ReplyDelete
  14. Saitm daruwekuge demapiyeki meya dutu witu nethata kadulak neguni.meya itha kaleena liyawillaki.obala weni wenas conayakin prashnayak desa balana ayage aduwak thibe

    ReplyDelete
  15. Why not private medical schools? Why doctors don't refuse private hospitals then?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly. Cant any international school students do medicine in their counry. Whay did they go to international schools. They didnt have any blessings from govenrmrnt schools as doctor parents, professor parents etc. They didnt follow any illegal ways of entry?
      Think of this. Try to improve or allow the govenment to upgrade any.

      Delete
  16. Why not private medical schools? Why doctors don't refuse private hospitals then?

    ReplyDelete
  17. අද රජයේ වෛද්‍ය විද්‍යාලයකට ඇතුල්වීමට දුප්පත් දරුවෙකුට තිබෙන ඉඩ ප්‍රස්ථාව ඉතම සීමිතයි. ඒකට හේතුව ටියුශන් වලට වියදම් කරන්න පුළුවන් සාධකයයි. දුශ්කර ප්‍රදේශ කියල කිව්වට ඒවයිනුත් එන්නේ මධ්‍යම පන්තියේ දරුවන් විතරයි. හොඳම මොලයක් තියෙන අතලොස්සක් ඇරුනාම. දුශ්කර සහ දිස්ත්‍රක් පදනමත් සාධාරන ක්‍රමයක්නොවේ. යාපනය දිස්ත්‍රක්කය දුශ්කර පදනමට ගැනෙන නිර්නායකය අනුවනම් කොළබත් දුශ්කර වියයුතුයි. වෙද්‍යෙ ඉංජිනේරු වැනි වැඩි ඉල්ලුමක් තිබෙන පාඨමාලා සඳහා කුසලතාවය මත 90% සහ අඩු ආදායම් ලාභී සිසුන් 10% ක් කුසලතාවය මත ඇතුල් කිරීම වඩාත් සාධාරණයි.

    ReplyDelete
  18. මම නම් ලගදි pass out වෙච්ච SAITM Doctor කෙනෙක්ගෙන් බෙහෙත් ගත්තා, Government Doctor කෙනෙක් දෙන බෙහෙත්ම තමයි දුන්නෙ, මම තාම මලේනම් නැහැ. කවුරු මොනව කිවුවත් අන්තිමට SAITMද Govermentද කියන කාරනය මගේ ලෙඩේ හොද වෙන්නනම් බලපෑවෙ නැහැ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unata hembirissawata nam attendant la th beheth denawa

      Delete
    2. Unata hembirissawata nam attendant la th beheth denawa

      Delete
    3. Unata hembirissawata nam attendant la th beheth denawa

      Delete
    4. ඔයා බෙහෙත් ගත්තෙ මාරන්තික ලෙඩකට නෙමෙයි නෙද? එකයි මෑරෙන්න නෑත්තෙ.

      Delete
  19. Excellent article, sad thing is still majority Sri Lankans are highly immature, and they are just looking at party politics.

    ReplyDelete
  20. Hi Chandima. Thanks for your balanced review. But I would like to express my disagreement to one opinion stated here.
    SAITM was initiated by not just a businessman but a doctor: Dr Neville Fernando. So he MUST have known the fact that the utmost requirement for a medical college is a teching hospital of required standards. He must have known it since he was a medical student.
    A famous quote of Sir William Osler is "He who studies medicine without books sails an uncharted sea, but he who studies medicine without patients does not go to sea at all."
    No one is needed to remind him that simple fact. The 1st advertisment of SAITM states that clinical training is given in government hospitals. Without anykind of negotiation with government, he just advertised his vivid imagination. After 3 or 4 years, when he finally remembers the need of a hospital, he builds up a private hospital which will never meet the standards of a teaching hospital.
    When the medical faculty of University of Ruhuna was established, the 1st 2 batches had to coverup their basics from colombo & peradeniya universities. But Mahamodara teaching hospital was always there to welcome them for their clinicals.
    So my point is SAITM was a fraud from the beginning. Yet the students keep registering there & they stand against government & SLMC not against Dr Nevil.
    One fine day, when I am wealthy enough; I will start a swimming academy. It will comprise of all multimedia facilities for demonstrations & instructors would conduct lectures about techniques. But it won't have a swimming pool. When students finally feel the need of a pool to practice, they will file a case against ministry of sports & will demand the Sugathadasa indoor swimming pool. When the case is won, I will make history. This is just my opinion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Do you have this written in Sinhala anywhere - In a blog etc?

      Delete
    2. @Diyani Wickramanayaka:
      These types of opinions will get you labeled as a "කුහකයා" by our cyber intellectuals these days.

      On the matter of "clinical training" of SAITM, the actual tale is much more scandalous (as reveled by the sunday leader).

      SAITM enrolled a son of a high ranking health bureaucrat in the western province and that bureaucrat (in his naturally unbiased manner) allocated a government hospital for the use of SAITM (nudge nudge, wink wink). Which of course didn't happen because the doctors were not happy to find out that they have been press-ganged in to teaching job without asking their opinions first.

      Delete
    3. all have forgotten that Clinical training is only a part of the medical curriculum
      law provides space for negotiations with the Government to get hospitals (for a payment)for private institutions without disturbing the local students until the institution develops to be self sufficient .Kothalawela academy did this and became the first medical school in the world passing out two batches without its own teaching hospital.(which takes private students)
      GMOA, SLMC all were silent because the were dead scared !!!(you know of whom !)
      Where is the justice and equality ?????????????
      So far patients were killed by negligence and union actions of state and SLMC approved doctors
      so please do not accuse but teach SAITM graduates what not to do as they are not yet born

      Delete
    4. Dear Diyani

      The focus on this article has now been narrowed down to SAITM (understandably due to the current situation of the country), although I intended it for a much bigger picture: Encouragement of entrepreneurship rather than destroying it.

      Thus let me respond to one common point of few comments regarding SAITM.

      There were many mistakes and business glitches in SAITM from the right beginning. But my point is that very few (if it is not no one) have fought for correcting them and making this project a success. They either fought for destroying it (by anti-SAITM) or keeping it as it is (by for-SAITM).

      Now there are many people who happily yell that clinical component of SAITM education is absent thus the students out of the institute should be simply discarded. All these critics go after the founder of the institution stating that he has done many unscrupulous acts to get out of this drawback.

      Don't you think that we all should be ashamed of leading this issue to that level. All problems start when we think that Dr. Neville Fernando is someone rich and we common people are on the other side. So we make everything difficult for him and wait until his project fails. Aren't we?

      In many other countries the government should have given clinical facilities to such project (for a reasonable charge), until the institute itself develops its own facilities. By doing this the government lose nothing but the country gains a lot. I don't understand why people oppose this option. Perhaps, they may think that government hospitals belong to common people and Rich people do not deserve any service out of that. But they sadly forget that it is the rich people that contribute most to the tax generation of the country which enables the running of these entities.

      Most private flying schools hire state aviation facilities to train their students at least until they develop their own flying facilities. It is the same in many other fields.

      If we want to destroy this institute there are many ways to do that. There are many points and many arguments. But my simple vision is that we have to think how such institutes could be rectified and driven forward, rather than suppressing them forever.

      There are parties that gain a lot (at the cost of SL losing a lot) by preventing such institutes built up in the country...

      මේ වන විට ලංකාවේ දරුවන් මැලේසියාවද ඇතුළු පිටරට වෛද්‍ය විද්‍යාල වලට යොමු කරන ආයතන බොහෝ ගණනක් බිහිවී ඇත. මේවායේ තිරයෙන් පිටුපස සිටින්නේද නොයෙකුත් තරාතිරම්වල වෛද්‍යවරු සහ දේශපාලන බලපුලුවන් කාරයන්ය. මෙය විශාල වශයෙන් ලාබ ලබන ව්‍යාපාරයකි. මෙම පහසුකම් සපයන්නාට වියදම් දරන්න වන්නේ advertising සහ වෙනත් සූළු වියදම් සඳහා පමණි. එහෙත් ලැබෙන කොමිස් මුදල ඉතා ආකර්ශනීය වේ. මේ කිසිඳු ආයතනයක් ලංකාවේ වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් බිහිවීමට කැමති වේදැයි ඔබම කල්පනා කර බලන්න.

      Delete
    5. @Unknown: Your point is quite a solid answer to few comments. As I see apart from the iron hand behind KDA medical faculty at that time, one simple simple reason for people keeping silence against that and yell against SAITM (or NCMC at that time) is that they think KDA is common people's property (although they have fee-paying students) and SAITM is rich people's property.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. @Prof.Gomas:
      Since you redirected my here, I'm sorry to say I'm going to barge in here.

      "Now there are many people who happily yell that clinical component of SAITM education is absent thus the students out of the institute should be simply discarded. All these critics go after the founder of the institution stating that he has done many unscrupulous acts to get out of this drawback.

      Don't you think that we all should be ashamed of leading this issue to that level. All problems start when we think that Dr. Neville Fernando is someone rich and we common people are on the other side. So we make everything difficult for him and wait until his project fails. Aren't we?"

      First of all SAITM is a business. There is a owner and he gets a profit out of it. When a businessman is starting a business, he alone is responsible for it. If I'm starting driving school, I should have a vehicle to provide training. It is not the responsibility of the anyone else.

      When Dr.Neville Fernando (former politician, ex-MP) started this school, he promised to give a medical degree which is accepted both locally and internationally for a fee. That is a sort of a financial agreement. In one hand it is not very different to taking a loan from a bank (you promise to pay it back with interest).

      And if you breach such agreement, (usually) you will be in hot water. In that bank example, the bank will simply foreclose on you. Even if the loan was for very important thing that would have improve the life of many people, bank would not hesitate to take appropriate action and the law would be on the Bank's side.

      In my opinion Naville Fernando has failed his customers. He clearly has failed to deliver his promise. And it is his responsibility. Not ours. So why should we feel anything much less "shame"?

      If we should somehow be "ashamed" because Neville Fernando failed, then maybe we should also feel the same for the failure of Sakvithi Ranasinghe (another person who took money and failed to deliver)? Because we "allowed" it to happen.

      Lastly, patients usually don't enjoy the presence of medical students. Clinical training is not limited to observing. Students take blood, insert IV, catheters, stitch and clean wounds, etc. For an example, there is a procedure called Episiotomy in which a medical student will stitch a cut made near the vagina (done after delivering the baby ).

      Knowing that, I don't feel comfortable at the idea that government should allow SAITM students to practice on a government hospital for a fee because then the government would be "selling" the patients to undergo a (to be generous) unpleasant experience. If that is not a ethical issue, then it should be OK for the government to allow medical experiments/ drug trials for a fee on unwitting patents.

      PS: I agree with you. Neville Fernando has failed. But that should not be the end of SAITM. The Government should take control of this institute, give state sponsorship (like it has done for SLIIT and NIBM) and keep it as a government owned fee leaving institute. Then students don't have to go abroad and all those "conspiracies" would also fail. This should not be a big financial issue for the government since it has gone to the trouble of stating a new state medical faculty (in the constituency of the current educational minister).

      But on the other-hand, there are SAITM students who are from politically powerful families including the daughter-in-law of the current health minister, wife of a minister, son of minister, etc. School owner is a former MP who once owned a large private hospital in Colombo.

      http://badamama.blogspot.com/2015/12/episiotomy.html
      https://en.wikipedia.org/wiki/Episiotomy

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
    10. As for rich people paying for things through taxes, most of SL taxes are indirect taxes. Which means ordinary people pay most of them.

      we earn lot of our foreign exchange through expatriate workers who are not really rich.

      As for the opinion that people working against SAITM because Neville Fernando is rich, I don't think we should really prefer rich fraudster over a poor one. Same for Lalith Kothalawala.

      Mr.Kothalawala got in to hot water for hiding a loss of 20 billion rupees and somehow falsely showing a profit of 20 million at the GoldenKey business. If he didn't got caught there, then he would have been gotten later. Because these types of "financial fraud" often result in the failures of whole companies as it happened to Enron.

      Many disliked Kothalawa for mixing his wealth with religion and politics. For an example, near the 2005 presidential election he sponsored a large advertisement from Christian clergy aimed at Christian voters.

      Delete
  21. this is the truth ayya coz i'm studying one of the private university in malaysia. this is the main income for their country as well as they will give lot of chances to peoples to grow up their business

    ReplyDelete
  22. අපේ විශ්වවිද්‍යාල එකක්වත් ලෝක ශ්‍රේණිගතකිරීම් වලදී පළමු 2000ට වත් ඇතුලත්ව නැත. ලෝකල් MBBS එකේ ප්‍රමිතිය ඕකයි !

    ReplyDelete
  23. On one hand u hv right to talk and its good content thus writing this long article is appriciated. Having saying that doesnt mean that i agree with your view. For Lalith i agreed he generated many opportunities and i personaly know some ppl who got support from him. However, he had run some financial companies without registration of central bank. In fact, no body in this country can conduct such practices. I understand that MR ppl had done really bad to him jailing him nd occupying his business.
    For Saitm ur main point, it was originated to cheat ppl otherwise MANAGEMENT cant be converted to MEDICINE. 2ndly no hospital to clinicals. They could have established better system rather than begging ti go for state hospitals. Lastly in sl anybody can be cheated despite the fact that u r awared about cheating. Likewise Nevil has cheated ppl nd students have been cheated. So they should not go to court for human rights. Saitm students would go back to its management and ask the money instead.

    ReplyDelete
  24. In my opinion, it’s right time to think about getting Private universities to Sri Lanka. Think about Bangladesh & Nepal’s economic situation. They are getting better by putting Private Medical universities, because many foreign students are coming to there, even a lot of Sri Lankan students are in there. And also in China, they are giving their education in English medium. Australia, Russia, UK & USA, getting foreign students to their universities is one of their main income to them. Many Sri Lankan students are studying undergraduate studies, who have money, but what about the other students, those don’t have money to go abroad. If we have Private universities in here, then most of students don’t go outside of Sri Lanka, then a lot of money doesn’t go to other countries. But in Sri Lanka, there should be a quality check with other worldwide universities. For getting into Private universities, there should be a cut-off marks, not like every student can go there. After getting education, when they are in practical field, Public or Private University doesn’t matter, because they’re all well-educated. But in today’s Sri Lanka, I see, Public university people don’t like to get a competition with private university people. There’s always a chance for clever person in the world, even studied in Public or Private universities. As I’m studying in abroad, actually it’s a much stressed situation, because we have to think always about our spending money. If something happens in our education, it causes our money. Many foreign students in foreign countries, are doing part-time jobs to earn rental fees & pocket money, even some students are finding their tution fees. If they get a chance to learn in Sri Lanka, wouldn’t they be lucky?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 120 lacks in Saitm while other all very less than this in other countries

      Delete
    2. That's why, the Government should monitor SAITM, even every other private colleges & institutes and also minimum qualifications to enter for them.

      Delete
  25. SLMC is biased towards SAITM as its president and the registrar both has personal legal battles against SAITM

    Extremist JVP and peratugamee Anthare parties create totally baseless fears among students saying they will loose there Jobs and private practice for private medical students as they are more influential and conversant in communication skills as an anti Government propaganda

    agencies of recruiting students in foreign universities(Pathe academy,and IMC run by infamous Dr NONIS who was the former SLMC registrar) pump money to run Anti PMC /SAITM cyber war,blogs for obvious monitory gains

    Dr neville Fernando and thousands of parents are fighting against all this injustice and will win against all the odds as they fight to CONSTRUCT future while the rest fight to destroy it !!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  26. වැදගත් සහ බැලන්ස් ලිපියක්...

    හැබැයි මේකේ කමෙන්ට් කියවන්නනම් ඇහැට Magnifying Lens දා ගන්න වෙනවා...

    ReplyDelete
  27. Great writing Chandima, we realize the importance of not having a basic Degree when we come to Middle East. We did not realize the importance of it but now we are desperately in need of it but there are no Sri Lanka university which offers a Distance Learning degree for the expatriates Sri Lanakans. WE are forced to study Indian degrees and the money goes to India. Our Universities could have made lot of money if they thought pragamatically.

    ReplyDelete
  28. Great writing Chandima, we realize the importance of not having a basic Degree when we come to Middle East. We did not realize the importance of it but now we are desperately in need of it but there are no Sri Lanka university which offers a Distance Learning degree for the expatriates Sri Lanakans. WE are forced to study Indian degrees and the money goes to India. Our Universities could have made lot of money if they thought pragamatically.

    ReplyDelete
  29. Great writing Chandima, we realize the importance of not having a basic Degree when we come to Middle East. We did not realize the importance of it but now we are desperately in need of it but there are no Sri Lanka university which offers a Distance Learning degree for the expatriates Sri Lanakans. WE are forced to study Indian degrees and the money goes to India. Our Universities could have made lot of money if they thought pragamatically.

    ReplyDelete
  30. Great writing Chandima, we realize the importance of not having a basic Degree when we come to Middle East. We did not realize the importance of it but now we are desperately in need of it but there are no Sri Lanka university which offers a Distance Learning degree for the expatriates Sri Lanakans. WE are forced to study Indian degrees and the money goes to India. Our Universities could have made lot of money if they thought pragamatically.

    ReplyDelete
  31. මට පොඩි කාලෙ මගෙ ගුරුවරයෙක් කියපු කතාවක් මතක් වෙනවා මිත්‍රායා. "චීනා අපේ රටෙන් රුපියල් 100ක් දීලා සිලිකා වැලි නැවක් උන්ගෙ රටට අරං ගිහින් ඒකෙන් resistors නැව් 10ක් හදලා කෝටි 100 කට අපිටම විකුණනවා." ඒත් අපේ රටේ ආර්ථිකය දියුණු කරන්න යෝජනා ඉදිරිපත් කරන මහා බුද්ධිමතුන්ට පේන්නේ රටේ ජනාධිපතිගෙ පුතාටත්, පාරේ කුණු අතුගාන දුප්පත් අම්මගේ පුතාටත් එකම ඉස්කෝලෙක එකට වාඩි වෙලා එකට ඉගෙනගෙන ජීවිතේ ජය ගන්න තියෙන නිදහස් අධ්‍යාපනය ක්‍ර්මය වෙනුවට අධ්‍යාපනය විකුණලා ලාභ ලබන මාර්ගය විතරයි. මොකද ඒක උන්ට හරි ලේසියි. වෙන මොකක් හරි මාකට් කරනවට වැඩිය අධ්‍යාපනයයි , සෞඛ්‍යයයි කියන දෙක මාකට් කරන එක පට්ටම ලේසියි. ඒ දෙක ඕනේ ගානකට විකිණෙනවා . මොකද මිනිස්සුන්ට ඒ දෙක නැතිව ජීවත් වෙන්න බෑ. ඔබ තුමාලා හැමෝම දුවන්නේ ධනපති පංතියේ රටවල් ලෝකෙට හදුන්වලා දීපු මිනුම් දඩු ඔස්සේ රටේ දියුණුව මනින්න. එතනින් එළියට ඇවිත් අපිට ගැලපෙන ප්‍රතිපත්තියක් ගැන හිතුවනම් අපිත් අද දියුණුයි මිත්‍රයා. ඔයකියන විදියට full standard private medical college එකක් ගැන අපි හිතමු. ලංකාවේ කාලකණ්ණි දේශපාලන සංස්කෘතියත් එක්ක කවදාවත් එහෙම දෙයක් කරන්න බෑ. ඒකයි අපි no private medical college කියන මතයේ ඉන්නේ. ඒත් අපි එතනින් එහාට ගිහිං හිතමු පිවිතුරු දේශමාමක දේශපාලන තත්ත්වයක් මත එහෙම උනා කියලා. ඒත් එතනදීත් සාධාරණයක් ඉෂ්ට වෙන්නේ කුසලතාවය කියන සාධකයටද? නැත්නම් මුදල් ඇති හෝ නැති වීම කියන සාධකයටද ? "පිරිසක් අතුරින් තෝරාගැනීමක් කල යුතු නම් ඒ සදහා විය යුතු එකම මිනුම් දණ්ඩ අදාල කර්තව්‍යය සදහා වන කුසලතාවයයි!" මේකයි උත්තරීතර නීතිය. ඉතින් කොහොමද මිත්‍රයා සාධාරණයක් ඉෂ්ට වෙන්නෙ? මේ රට සංවර්ධනය කරන්න අධ්‍යාපනය විකුණනවට වඩා ගොඩක් දේවල් කරන්න පුලුවං. මං මුලින්ම කිව්වෙ ඒ ගැනයි. අපේ සංවර්ධන ප්‍රතිපත්ති සකස් වෙන්න ඕනේ මානව අයිතීන් මාකට් කරලා සල්ලි ගරන තැනට නෙමී. මේ රටේ උපදින ජීවත් වෙන සියලුම දෙනාට සල්ලි කියන දේ බාධාවක් නොවී ඉගෙන ගන්න පුලුවන්නම්, ඕනම ලෙඩකට බේත් ගන්න පුලුවන් නම්, ණය නැතිව තුන් වේල කාල ඇදලා තමන්ගෙම ගෙදරක ජීවත් වෙන්න පුලුවන්නම් මගේ රට අනිත් හැම රටකටම වඩා සංවර්ධිතයි මිත්‍රයා . ඒත් අපි සංවර්ධනය ගැන හිතන්නේ ඔතන ඉදන් නෙමී. ඒ නිසයි උසස් මානව අයිතීන් පවා වෙළෙඳ භාණ්ඩ විදියට පේන්නේ. ගමන දුරයි. මග කටුකයි. ඒත් අපි යනවා. දිනාවි කියලා ලොකු විශ්වාසයක් තියෙනවා. ඒත් අපි පැර්දුනොත් අනාගතයේ මතු දවසක ඔබ තුමාම සාක්ෂි දේවි, "අපි හරි" කියලා. විශ්වාසයි. මොකද ඉන්දියාවට එහෙම වෙච්චි නිසා. අද ජර්මනිය අධ්‍යාපනය විකිණීම නවත්තන්න වැඩ කරන නිසා.

    ReplyDelete
  32. මට පොඩි කාලෙ මගෙ ගුරුවරයෙක් කියපු කතාවක් මතක් වෙනවා මිත්‍රායා. "චීනා අපේ රටෙන් රුපියල් 100ක් දීලා සිලිකා වැලි නැවක් උන්ගෙ රටට අරං ගිහින් ඒකෙන් resistors නැව් 10ක් හදලා කෝටි 100 කට අපිටම විකුණනවා." ඒත් අපේ රටේ ආර්ථිකය දියුණු කරන්න යෝජනා ඉදිරිපත් කරන මහා බුද්ධිමතුන්ට පේන්නේ රටේ ජනාධිපතිගෙ පුතාටත්, පාරේ කුණු අතුගාන දුප්පත් අම්මගේ පුතාටත් එකම ඉස්කෝලෙක එකට වාඩි වෙලා එකට ඉගෙනගෙන ජීවිතේ ජය ගන්න තියෙන නිදහස් අධ්‍යාපනය ක්‍ර්මය වෙනුවට අධ්‍යාපනය විකුණලා ලාභ ලබන මාර්ගය විතරයි. මොකද ඒක උන්ට හරි ලේසියි. වෙන මොකක් හරි මාකට් කරනවට වැඩිය අධ්‍යාපනයයි , සෞඛ්‍යයයි කියන දෙක මාකට් කරන එක පට්ටම ලේසියි. ඒ දෙක ඕනේ ගානකට විකිණෙනවා . මොකද මිනිස්සුන්ට ඒ දෙක නැතිව ජීවත් වෙන්න බෑ. ඔබ තුමාලා හැමෝම දුවන්නේ ධනපති පංතියේ රටවල් ලෝකෙට හදුන්වලා දීපු මිනුම් දඩු ඔස්සේ රටේ දියුණුව මනින්න. එතනින් එළියට ඇවිත් අපිට ගැලපෙන ප්‍රතිපත්තියක් ගැන හිතුවනම් අපිත් අද දියුණුයි මිත්‍රයා. ඔයකියන විදියට full standard private medical college එකක් ගැන අපි හිතමු. ලංකාවේ කාලකණ්ණි දේශපාලන සංස්කෘතියත් එක්ක කවදාවත් එහෙම දෙයක් කරන්න බෑ. ඒකයි අපි no private medical college කියන මතයේ ඉන්නේ. ඒත් අපි එතනින් එහාට ගිහිං හිතමු පිවිතුරු දේශමාමක දේශපාලන තත්ත්වයක් මත එහෙම උනා කියලා. ඒත් එතනදීත් සාධාරණයක් ඉෂ්ට වෙන්නේ කුසලතාවය කියන සාධකයටද? නැත්නම් මුදල් ඇති හෝ නැති වීම කියන සාධකයටද ? "පිරිසක් අතුරින් තෝරාගැනීමක් කල යුතු නම් ඒ සදහා විය යුතු එකම මිනුම් දණ්ඩ අදාල කර්තව්‍යය සදහා වන කුසලතාවයයි!" මේකයි උත්තරීතර නීතිය. ඉතින් කොහොමද මිත්‍රයා සාධාරණයක් ඉෂ්ට වෙන්නෙ? මේ රට සංවර්ධනය කරන්න අධ්‍යාපනය විකුණනවට වඩා ගොඩක් දේවල් කරන්න පුලුවං. මං මුලින්ම කිව්වෙ ඒ ගැනයි. අපේ සංවර්ධන ප්‍රතිපත්ති සකස් වෙන්න ඕනේ මානව අයිතීන් මාකට් කරලා සල්ලි ගරන තැනට නෙමී. මේ රටේ උපදින ජීවත් වෙන සියලුම දෙනාට සල්ලි කියන දේ බාධාවක් නොවී ඉගෙන ගන්න පුලුවන්නම්, ඕනම ලෙඩකට බේත් ගන්න පුලුවන් නම්, ණය නැතිව තුන් වේල කාල ඇදලා තමන්ගෙම ගෙදරක ජීවත් වෙන්න පුලුවන්නම් මගේ රට අනිත් හැම රටකටම වඩා සංවර්ධිතයි මිත්‍රයා . ඒත් අපි සංවර්ධනය ගැන හිතන්නේ ඔතන ඉදන් නෙමී. ඒ නිසයි උසස් මානව අයිතීන් පවා වෙළෙඳ භාණ්ඩ විදියට පේන්නේ. ගමන දුරයි. මග කටුකයි. ඒත් අපි යනවා. දිනාවි කියලා ලොකු විශ්වාසයක් තියෙනවා. ඒත් අපි පැර්දුනොත් අනාගතයේ මතු දවසක ඔබ තුමාම සාක්ෂි දේවි, "අපි හරි" කියලා. විශ්වාසයි. මොකද ඉන්දියාවට එහෙම වෙච්චි නිසා. අද ජර්මනිය අධ්‍යාපනය විකිණීම නවත්තන්න වැඩ කරන නිසා.

    ReplyDelete
    Replies
    1. පොඩිකාලේ ඉඳන්ම ඔබතුමාට උගන්නල තියෙන්නේ පට්ටපල් බොරු. චිනේ කවදාවත් ලංකාවෙන් සිලිකා ගත්තේ නැහැ. ඒවගේම චිනේ ඔය කියන නැව් ලෝර්ඩ් ගණන් රෙසිස්ටර් ලංකාවට එවලත් නැහැ. චීනය කියන්නේ ලංකාව electrtronic components වැඩිපුර ගන්න රටක් නෙවෙයි (පුලුවන්නම් එහෙම නෙවෙයි කියන ලින්ක් එකක් දාන්න).

      අපේ රටේ හුග දෙනෙක් මේ විදියයි. මොකක් හරි හිතට එන විකාරයක් කවුරු හරි කිව්වහම ඒක පස්සෙන් යනවා. ඔබතුමා නොදන්නවට ලංකාවට යන්තමින් හරි ආදායමක් ලබා දෙන්නේ (පිටරට සිටින ශ්‍රමිකයෝ හැරුණු විට) ඔබතුමාලා ගරහන ධනපති පංතියම තමයි. හැරී ජයවර්ධන, ධම්මික පෙරේරා, සුමල් පෙරේරා, ඔමාර් පවුල (බ්‍රන්ඩික්ස්), ආමලින් පවුල විතරක් ගත්තත් ඔවුන් නිසා ලංකාවේ මිලියනයකට වඩා යැපෙනවා, නිත්‍යානුකුලව ඔවුන් ඇති කර ඇති ව්‍යාපාර වලින්. අනෙක් අතට ජවිපෙයි පෙරෙට්ටොයි එකතුවෙලා ලංකාවේ ඉන්න ලක්‍ෂ ගණනකගේ රැකියා නැති කරලා තියෙනවා. සිහි බුද්ධියෙන් කල්පනා කරලා බලන්න යතාර්ථය මොකක්ද කියල.

      පෞද්ගලික අධ්‍යාපනය නිසා රජය ලබාදෙන නොමිලේ අධ්‍යාපනය නැති වෙනවා නම් මේ වෙනකොට මේ රටේ රජයේ සරසවි එකකවත් IT තියෙන්න විදියක් නැහැ. ඒ තරමටම IT ක්ෂේත්‍රයෙන් පෞද්ගලික අංශයේ ආයතනවලින් උපාධිධාරියෝ බිහිවෙනවා. හැබැයි ඔවුන්ගෙන් සෑහෙන පිරිසක් මේ වෙනකොට රජයේ සරසවි වලත් උගන්නනවා. ඒ වගේම ඔවුන් රටේ ආර්ථික ක්‍රියාවලියට ඉහලින්ම සම්මාදන් වෙනවා (ඕනේ නම් පොඩි ගූගල් සර්ච් එකක් කරලා බලන්න). දැන් තේරෙනවද ඔබතුමා කරන්නේ බංකොලොත් තර්කයක් බව.

      මගේ පියා ලංකාවේ පෞද්ගලික රෝහල් කිහිපයකම වැඩ කල නඩත්තු නිලධාරියෙක්. ඒ නිසා මම මේ ටික හොඳට දන්නවා.... තමුන්නාන්සේ දන්නවද රජයේ වෛද්‍යවරු හුඟ දෙනෙක් දවසේ වැඩ පටන් ගන්නේ උදේ 4 ට. ඉවර කරන්නේ රෑ 1ත් පහු වෙලා. හරි පව් නේද? හැබැයි මේ කාලයෙන් ඔවුන් රජයේ රෝහලේ ගත කරන්නේ වැඩිම වුනොත් පැය 5-6 ක් විතරයි. අනෙක් මුළු කාලෙම PP. හුගක් දොස්තරලා එක ලෙඩෙක් ගෙන් රුපියල් 4000 ට කිට්ටු වෙන්න අය කරනවා. එතකොට ඔය දුප්පතා වෙනුවෙන් නැගී හිටින්න කියල කෑගහන තමුන්නාන්සේලාගේ කටේ පිට්ටු හිරවෙනවද?

      මුන්නැහෙ මෙන්න මේක හිතන්න. ඔය දොස්තරලා (තමුන්නැහේත් එහෙම කෙනෙක්ද දන්නේ නැහැ) මේ පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලවලට ඔච්චර විරුද්ධවෙන්නේ ඔන්න ඔය ගතමනාව නැතිව යන නිසා. ඕක තේරුම් ගන්න තරම් මොලයක් නැත්නම් ඔබතුමාත් අනිවාර්යයෙන්ම දොස්තර කෙනෙක්.

      Delete