Wednesday 23 December 2020

විඥානය


පෙරදිග බොහෝ ආගමික සහ ශාස්ත්‍රීය දර්ශන ගොඩනැගෙන්නේ "මම" නමින් භුතාර්ථයක් පැවතීම (හෝ නොපැවතීම) මුල් කරගෙන බව පසුගිය මාස කිහිපයේදී ඇසුරු කරන ලද පොතපත සහ ශ්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය මාධ්‍ය තුලින් මට තේරුම් ගියේය (තවමත් අවබෝධයක් නැත). මේ "මම" නම් භුතාර්ථයේ පැවැත්ම පිළිබඳව අපට ඇතිවන සංවේදනය නාමකරණය කිරීමේදී ඉංග්‍රීසි බසින් "Consciousness" යන වදන යොදාගන්නා බව පෙනේ. බටහිර දාර්ශනිකයන් බොහෝ දෙනෙක් අතර මෙම Consciousness වදන අර්ථ දැක්වීමේදී සහ යොදා ගැනීමේදී යම් සමානතාවයක් ඇත. 

නමුත් ඉංග්‍රීසි බසින් පෙරදිග දර්ශන පිළිබඳව හැදෑරීමේදී මෙම Consciousness යන වදන විස්තර කරන ආකාරයේ විශාල පරාසයක් දැකිය හැකිය.  එය ආගමික දර්ශනය මත මෙන්ම එකම ආගමේ නිකාය අනුවද, පුද්ගලයා අනුවද වෙනස්වේ. 

සිංහල අකුරුවලින් මෙම වදන ලිවිමේදී පවා ප්‍රබේද කිහිපයකි; විඤඤානය, විඥ්ඥානය, විඥානය. පහසුව තකා අපි මේ වදන විඥානය ලෙස භාවිත කරමු.

ඔබ "විඥානය" යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ කුමක්ද? අර්ථ දැක්වීමකට වඩා මට අවශ්‍යවන්නේ එය ඔබ අවබෝධකරගෙන ඇති ආකාරය පිළිබඳව තේරුම් ගැනීමටයි. මෙය මා ලියමින් පවතින පොතකට ඇතුලත් කිරීම සඳහාය. මෙහිදී මම ඔබගේ අදහස් ඔබගේ නමින්ම එම පොතේ පළ කරමි. 


                    


7 comments:

  1. වර්ණ දැක ගන්නවා ( ඇසත් ආලෝකයත් නිසා හට ගන්නා විඥානයෙන් )

    ශබ්ද අහ ගන්නවා ( කනත් ශබ්දත් නිසා හට ගන්නා විඥානයෙන් )

    එපරිදි....

    ගන්ධ , රස , ස්පර්ශ , තොරතුරු...

    අදාල අදාල ඇතිව නැති වන විඥානයන්ගෙන් දැන ගන්නවා.

    නමුත් ඉහත හැම අරමුණක්ම දැන ගත්තට පස්සේ ඒ අරමුණ කෙරෙහි කෙසේ කටයුතු කළ යුතුද කියා තත්පරයට බිලියන ගනනක තොරතුරුත් දැන ගන්නවා.

    අහේතුකව විඥානයේ හට ගැනීමක් නෑ ,
    දැන ගැනීමකින් දැන ගැනීමකට හුවමාරු වන ස්තීර යමකුත් නෑ,

    නමුත් එක් ඇතිව නැතිව යන එක් එක් විඥානය ගෝචර කර ගැනීමට තරම් බලවත් එකඟකමක් නොමැති බව නිසා කර්ම තලයෙන් කර්ම තලයට ( different energy states ) ගමන් කරන ආත්මයක් ගැන වැරදි දෘෂ්ටියකට එනවා.

    මේ දැනගැනීම් හේතු නිසා හට ගෙන හේතු නැතිවීමෙන් නැතිවෙනවා කියා මෙනෙහි නොකර "මම" දැනගන්නවා ලෙස හැඟීමෙන් අරමුණට ඇලීමෙන් නිතරම energy state එකක් create කරගන්නවා.

    තණ්හාවට ත්‍රිමාන අවකාශයේ ඛණ්ඩාංක අදාල නැත ,
    Energy states ( කර්ම තල ) සියල්ලගේම permutations and combinations වල range එක අපායේ සිට අරූප තලයි.

    අරමුණෙහි ඇත්ත ඇති සැටියෙන් ගෝචර කර ගත් විට දැනට අපට උරුම energy state එකේ expire date එකෙන් මේ සියලු energy states ගැන දැන ගැනීම් අවසන් කරන්න පුලුවන්

    ඒකත් පුද්ගලයෙක් කරන දෙයක් නෙමෙයි

    මේ සියලු දැනගැනීම් පිළිබඳ satisfy නොවීම නිසා ( because these energy states include with ජාති , ජරා , ව්‍යාධි , මරණ package )
    අලුත් energy state එකක් create වෙන්නෙ යම් හේතු වලින්ද එම හේතු නූපදවීමෙන් කළ යුතු process එකක්.

    { ලෝකයට බොහොම කලාතුරකින් පහළ වන සත්පුරුෂයෙක් බොහොම බොහොම දුර්ලභ දෙයක් ලොවට දායාද කරනවා.

    උදාහරණයක් මගින් දැක්වුවොත් මුහුදෙන් දිය දෝතක් ගෙන කවරෙකු හෝ මෙහි මහවැලි ගඟේ වතුර මෙපමණයි , කැලණි ගඟේ වතුර මෙපමණයි , වලවේ , ගිං , ගංගා , නයිල් ආදීයේ මෙපමණ මෙපමණ ලෙස අතැඹුලක් සේ ප්‍රකාශ කරන්නේ ද එපමණ දුර්ලභ සොයාගැනීමක් ලොවට දායාද කරනවා.

    අප සැම "හිත" කියා එක දෙයක් ලෙස සලකන හැඟීම බෙද බෙදා " දැන ගැනීමක් " සිදුවන ආකාරය එහි සංයුක්ත ගුණාංග ඉතා පැහැදිලිව හා ඒ තුල විමුක්තිය ආවරණය වී ඇති අයුරු energy states වලට attach වී ඇති ආකරය එහි දෝෂය , එම දෝෂ ඉවත් කිරීමෙන් විමුක්තිය ලැබෙන අයුරුයි එම සත්පුරුෂයා විසින් ලොවට පෙන්වා දෙන්නේ

    මේක ආත්ම වාදයකුත් නෙමෙයි අනාත්ම වාදයකුත් නෙමෙයි සියලූ වාද වලින් නිදහස් හේතුඵල දහම

    ඇලුනොත් දැනගන්න දෙයක් තියෙනවාමයි.( 'මගේ' උපත )
    මිදුනොත් දර දැවිලා ඉවර වුන ගින්න වගේ දැන ගැනීම් ඉවරයි.}

    [ අපි පොඩි කාලෙ විද්‍යාවට ඉගෙන ගත්තා රූපයක් දකින ආකරය.ආලෝකය දෘෂ්ටි විතානයේ යටිකුරුව පතිත වන අයුරු.
    Electro - chemical neuron signals මගින් මොළයෙන් එය උඩුකුරුව , ත්‍රිමානව , නිවැරදි perspective එකෙන් හඳුනා ගන්නා අයුරු.

    ඇත්තටම දැන් රූපය හඳුන ගෙන ඉවරද ?
    නීරෝගී ඇහැයි , රූපයයි , තිබ්බ පළියටම රූප පේනවද?
    ඒ nerve signals ඇති වෙන්නෙ මොන උවමනාවටද ?

    සමහර රූප දැක්කම

    heart beat වැඩි වෙන්නෙ ඇයි?
    Pitiutary gland එකෙන් hormones ශ්‍රාවය වෙන්නෙ ඇයි?
    පපුවෙ අත් ගහගෙන විළාප තියන්නෙ ඇයි ?
    ලේ කෝප වෙලා තරහා යන්නෙ ඇයි ?


    රූපයේ හට ගැනීම පිළිබඳ හරි මනෝමය විඥානයක් නැති නිසා.... )







    ReplyDelete
  2. visit and read books in helabodupiyuma.net, waharaka.com
    downloadable pdf available

    ReplyDelete
  3. මෙයට බොහෝ කාලයකට පෙර (අවුරුදු 20ක් විතර) මා සිතා සිටියේ විඥානය යනු ආත්මය කියායි, එනම් මරණෙන් මතු වෙන ශරීරයකට ගමන් කරනා දෙයක් කියායි.
    නමුත් මෑත කාලයේ බුද්ධාගම ඇසුරු කරන්න ලැබුනායින් පසු විඥානය ගැන එහි එන අදහස් වලට වඩාත් නැඹුරු තාවයක් ඇති උනා. ඒ අනුව විඥානය ගැන දැනට මගේ අදහස නම් එය 'දැනීම' (Consciousness) ලෙස හඳුන් වන්න පුළුවන්. නමුත් එය හුදු ඉන්ද්‍රිය දැනීමක් නොවේ, ඉන්ද්‍රියන්ගෙන ලැබෙන දත්ත හිත විසින් නැවත ප්‍රතිනිර්මාණය කොට සිතට ඉදිරිපත් කරන ලද 'දැනීමක්'. මේ ප්‍රතිනිර්මාණය (බුදු දහමේ මෙයට කියන්නේ සංකාර කියල) නිසා තමයි එකම රූපය කෙනෙකුට ලස්සනටත් තවත් අයෙකුට අවලස්සනටත් දැනෙන්නට හේතුව.

    ReplyDelete
  4. මම කියල කෙනෙක් ඉන්නව කියල මට හිතෙන එකට තමයි මම නම් වින්නානය කියන්නෙ. දැන් මට පේනව, මට ඇහෙනව කියල , මම කියල දැනෙන දේට

    ReplyDelete
  5. The Purpose of Film Coating ติดฟิล์มรถยนต์เชียงใหม่

    Air terminal Film Coating, otherwise called Airport Aluminum Coating is a cycle used to ensure the outside surfaces of a corporate office from hurt. The covering shields the metal from harm because of openness to the sun, dust, salt water and mugginess. The covering is additionally used to forestall against burglary and defacement on the property. It is an amazingly savvy approach to shield an organization's resources from miscreants, criminals and harm.

    Film Coating alludes to the preparing of aluminum oxide (XO) into purezone. This rezone is utilized as a transporter to diffuse dampness from a pool or lake into the climate. There are three fundamental strategies in which Film Coating happens, i.e., galvanization, dry covering and wet covering. Film covering is a particular exchange that uses an aluminum oxide covering (XO) to diffuse dampness from a pool into the air. The aluminum oxide covering moves heat, so it should be cooled underneath the dissolving purpose of the aluminum before the covering can be applied.

    Oilseeds are a gathering of ornamentals whose development rate shifts with the development pace of the parent plant. A typical blossom that has a generally quick development rate is the Papaver paeoniflorum. The bloom has a wide assortment of roots and branches, the greater part of which have long stems. Papaver paeoniflorum leaves have a terminal leaf, which distends toward the bloom from a long stem. These blossoms have a dark green tone for certain white bits around the edges of the leaves. The bloom grows up to seven crawls in breadth with a rosy orange tone at the tip and develops on trees, bushes, and shakes in tropical and subtropical zones.

    ReplyDelete
  6. පැවැත්ම නිරන්තරයෙන් පවත්වා ගැනීමට උත්සාහ කරන විකෘති ඥාන ශක්තිය
    විඤ්ඤාණ = රාග, ද්වේශ, මෝහ
    ඤාණ = වීතරාග, වීතද්වේශ, වීතමෝහ (රාග, ද්වේශ, මෝහ වලින් තාවකාලිකව වෙන්වීම)
    පඤ්ඤා = රාගක්ඛය, දෝසක්ඛය, මෝහක්ඛය (රාග, ද්වේශ, මෝහ මුළුමනින්ම කපා දැමීම) = ප්‍රකෘති ඤාණය
    ඕනෑම සත්වයෙක් කටයුතු කරන්නේ විඤ්ඤාණයෙන්, එය සහමුලින්ම නවතිනවා බුදු, පසේබුදු, අරහත් වීමෙන් පස්සේ
    "විඤ්ඤාණ" විදිහට තමයි මේ වචනය පැරණිම සටහන් වල තියෙන්නේ, මාතුල අලුලෙනේදී ග්‍රන්ථාරූඪ වූ ත්‍රිපිටකයේ.
    නැවත ඉපදීමේදී හටගන්නේ අලුත්ම විඤ්ඤාණ ශක්තියක්, පොඩි ළමයින්ගේ මනස ප්‍රභාශ්වරයි කියන්නේ ඒනිසා, වයසත් එක්ක තමයි විඤ්ඤාණය තව දියුණු වෙන්නේ.
    සත්ත්වයන් සවිඤ්ඤාණිකයි. ගස්, වැල් වලටත් අවිඤ්ඤාණික විඤ්ඤාණ ශක්තියක් තියෙනවා. සත්ත්වයන් විඤ්ඤාණ ශක්තියෙන් දේවල් (කම්ම) එකතු කරගෙන උපතින් උපතට අරගෙන යනවා. ගස්, වැල් වල පැවැත්ම පවත්වා ගන්න විඤ්ඤාණ ශක්තියක් තිබුනට කම්ම රැස් කිරීමක් නැහැ.
    බුදුපියාණන් වහන්සේ වදාළේ "විඤ්ඤාණං අනිදස්සනං" කියලා විඤ්ඤාණය නිදසුනකින් පැහැදිලි කරන්න අමාරු බව
    වැඩි විස්තර
    http://atuvawa.sirisaddharmaya.net

    ReplyDelete
  7. පැවැත්ම නිරන්තරයෙන් පවත්වා ගැනීමට උත්සාහ කරන විකෘති ඥාන ශක්තිය
    විඤ්ඤාණ = රාග, ද්වේශ, මෝහ
    ඤාණ = වීතරාග, වීතද්වේශ, වීතමෝහ (රාග, ද්වේශ, මෝහ වලින් තාවකාලිකව වෙන්වීම)
    පඤ්ඤා = රාගක්ඛය, දෝසක්ඛය, මෝහක්ඛය (රාග, ද්වේශ, මෝහ මුළුමනින්ම කපා දැමීම) = ප්‍රකෘති ඤාණය
    ඕනෑම සත්වයෙක් කටයුතු කරන්නේ විඤ්ඤාණයෙන්, එය සහමුලින්ම නවතිනවා බුදු, පසේබුදු, අරහත් වීමෙන් පස්සේ
    "විඤ්ඤාණ" විදිහට තමයි මේ වචනය පැරණිම සටහන් වල තියෙන්නේ, මාතුල අලුලෙනේදී ග්‍රන්ථාරූඪ වූ ත්‍රිපිටකයේ.
    නැවත ඉපදීමේදී හටගන්නේ අලුත්ම විඤ්ඤාණ ශක්තියක්, පොඩි ළමයින්ගේ මනස ප්‍රභාශ්වරයි කියන්නේ ඒනිසා, වයසත් එක්ක තමයි විඤ්ඤාණය තව දියුණු වෙන්නේ.
    සත්ත්වයන් සවිඤ්ඤාණිකයි. ගස්, වැල් වලටත් අවිඤ්ඤාණික විඤ්ඤාණ ශක්තියක් තියෙනවා. සත්ත්වයන් විඤ්ඤාණ ශක්තියෙන් දේවල් (කම්ම) එකතු කරගෙන උපතින් උපතට අරගෙන යනවා. ගස්, වැල් වල පැවැත්ම පවත්වා ගන්න විඤ්ඤාණ ශක්තියක් තිබුනට කම්ම රැස් කිරීමක් නැහැ.
    බුදුපියාණන් වහන්සේ වදාළේ "විඤ්ඤාණං අනිදස්සනං" කියලා විඤ්ඤාණය නිදසුනකින් පැහැදිලි කරන්න අමාරු බව
    වැඩි විස්තර
    http://atuvawa.sirisaddharmaya.net

    ReplyDelete